انتشارات فرمنش ثبت نام کنید  |  وارد شوید  |  سبد خرید(0))
info@farmanesh.org | (021)22397361
جستجوی سریع
خانه  |  کتاب ها درباره ما ارتباط با ما وبلاگ انتشارات فرمنش
عضویت در خبرنامه انتشارات

فهرست موضوعی

 رفتار سازمانی (2)
 رهبری (2)
    - تصمیم گیری (0)
 مدیریت سازمان (5)
    - چابکی (1)
    - رضایت شغلی (2)
 مدیریت عملکرد (0)
 مدیریت منابع انسانی (20)
    - آموزش کارمندان (0)
    - برنامه‌ریزی نیروی کار (2)
    - فرهنگ سازمانی (4)
    - مدیریت محیط کار (7)
    - هوش مصنوعی (1)
    - کارآفرینی (2)
پیدا کردن جریان / flow
1400/08/29
نویسنده / مترجم:   -

آیا تا به حال آنچنان مشغول انجام کاری بوده‌اید که گذر زمان را متوجه نشده باشید؟ مثلاً، زمان انجام ورزشی خاص شدیداً روی انجام آن متمرکز شده‌اید، یا ساعت‌ها روی انجام کار یا بهبود فرآیندی وقت گذاشته‌اید، و یا مدت زمان زیادی را به صورت متمرکز روی نوشتن مقاله‌ای صرف کرده‌اید.

بخش‌هایی از کار هستند که فرد حین انجام دادن آن‌ها به شدت متمرکز می‌شود و گذر زمان را حس نمی‌کند. یکی از ابعاد توسعه هوش احساسی پیدا کردن این نقطه تمرکز یا همان چیزی است که به آن جریان یا flow می‌گویند.

جریان چیست؟ بهترین راه توصیف آن بودن در مدار یا قلمرو است. یعنی تمرین کردن انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند و آنچه باعث به هم خوردن تمرکز می‌شود در زمینه محو شود. فعالیت‌هایی که به شما این حس جریان را بدهند اصطلاحاً شما را بسط می‌دهند؛ معمولاً از انجام این فعالیت‌ها لذت می‌برید به طوری‌که انگار زمان ایستاده است. در حین کار کردن همراه با جریان انجام کار به نظر به تلاش کمتری نیاز دارد و حس پاداش انجام آن نیز بیشتر است.

کار کردن در طول جریان به شما کمک می‌کند که به سطحی از ماکزیمم عملکرد برسید و برای دست یافتن به نتایج بیشتر تلاش کنید. کار کردن در طول جریان اصلاً حس کار کردن نمی‌دهد و به نظر می‌آید که شما صرفاً در حال انجام دادن فعالیت‌هایی هستید که واقعاً از انجام آن‌ها لذت می‌برد.

احتمالاً زمانی افراد بیشترین حس کارکردن در طول جریان را دارند که در انجام آن کار خوب هستند، در نتیجه عاقلانه است که بر روی این توانمندی خود سرمایه گذاری کنند. از لحاظ احساسی، کار کردن در طول جریان یک تجربه مثبت است. هم‌چنین، این روش کار کردن به شما کمک می‌کند که در مقابل شرایطی که عملکرد شما را پایین می‌آورند واکنش بهتری نشان دهید، و این شانس را به شما می‌دهد که به پتانسیل‌ها و اهداف مورد نظرتان برسید؛ حتی در شرایط بحرانی و با وجود چالش‌ها.

برای مثال ممکن است دو نفر کار مشابهی را به عهده داشته باشند؛ یکی از این دو از انجام کار لذت می‌برد و حتی چالش‌های آن را لذت‌بخش می‌داند، دیگری این کار را استرس‌زا می‌داند و انگیزه‌ای برای انجام آن ندارد. به همین دلیل است که کشف جریان برای افراد مهم است. اگر بتوانید جریان خود را کشف کنید و آن را در زندگی کاری خود به کار ببندید، با اعتماد به نفس بیشتری با چالش‌ها کنار خواهید آمد.

جریان چطور در ارتقای هوش احساسی شما اثر می‌گذارد؟ در حین انجام کاری که در مسیر جریان شما قرارداد احساس اعتماد به نفس می‌کنید. این باعث می‌شود که چالش‌ها را مثبت ارزیابی کنید. درحالی‌که، برای کارهایی که این حس را نسبت به آن‌ها ندارید، احساس استرس به شما دست می‌دهد و نمی‌توانید با چالش‌های آن به صورت کارا و مؤثر برخورد کنید. پیدا کردن جریان و کار کردن در مسیر آن به شما کمک می‌کند هوش احساسی خود را تقویت کنید و به‌گونه‌ای با چالش‌ها برخورد کنید که گویی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اید.

برگرفته از مبحث Finding Flow از درس Developing Your Emotional Intelligence از مجموعه دوره‌های آنلاین LinkedIn Learning

#رضایت_شغلی #مدیریت #مدیریت_منابع_انسانی #فرمنش #انتشارات_فرمنش
« قبلی فهرست تمام نوشته ها بعدی »